Thursday, March 1, 2007

SaLam seJAhtera bUat aDik ku..




Dik, aku tak tau bagaimana hendak bermula. atau menetapkan kata2 yg mesti aku ucapkan. walaupun dalam hati meronta2 maukan jawapan yg pasti, tapi memang agak lucu bunyinya jika aku bertanya bagaimana kau boleh jadi seperti itu. kan? sedang aku tau semua perkara adalah digenggaman Tuhan. tiada apa yg mustahil & tiada apa yg tidak mustahil. ya, memang semua perkara adalah ketentutan Tuhan. tapi kita tak boleh sewenang-wenangnya menyerah. kan? aku tau kau tak kan menyerah begitu shj.

aku memang terkejut, dik. sewaktu kutilik pesanan mama tempoh hari ayatnya ringkas sekali. tiada berbaur sedih. tiada berbaur cemas. aku kira semuanya baik2 belaka. hanya ujian kecil yg sesekali menduga. tidak sesekala aku menyangka, bukan begitu rupa adanya.

Dik, memang kekok aku rasanya. apakah perlu aku berkhutbah lagi utk menasihatimu? selama ini aku katakan kau sungguh degil. tapi setelah kutilik diri ini dalam2 sewaktu duduk di ruang menunggu tempoh hari, aku melihat kedegilan yg sama ada pada diri ku. justeru, aku kira apa yg paling baik aku berikan padamu saat ini bukanlah bebelan. atau nasihat yg tidak dipinta yg panjangnya berjela hingga memualkan perasaan & mendera telinga2 sesiapa shj. yg bakal mendengar. hanya doa. hanya itu yg mau ku beri kini. itu pemberianku yg paling tulus yg mana ku kira di saat ini memang sgt2 memenuhi keperluanmu.

Dik, doaku tak pernah putus semoga kau cepat sembuh. supaya kita boleh kembali berdebat berhujah tentang sikap buruk masing2 yg selalu kata mu akan menyulitkan hubungan dgn orang2 sekeliling. aku rindu utk melihat kita kembali ke saat itu, dik. bukan utk mencambahkan putik2 kebencian. tetapi sekadar mencari keserasian. dgn cara kita sendiri. ayuh, dik. cepat2 sihat, cepat2 pulang. nanti tentu mama akan buatkan bubur ayam kesukaanmu yg hangat lagi lazat itu. boleh kita makan sambil bersembang2 di waktu petang di atas pangkin belakang rumah kita. teringat aku waktu kecil2 dulu di belakang rumah itulah tempat kita selalu bermain kejar2, menanam pisang, menanam ubi & membuat reban ayam. mudah2an Tuhan mendengar doa ku, dik. semoga kau segera disuruhNya pulang ke pangkuan kami semula: mama, papa, cik rose, anor & aku.

salam dari kakak mu, yg cengeng (kata mu)...










No comments: